Żywotność sprzętu AGD - ograniczenia techniczne czy producenta?

Żywotność sprzętu AGD - ograniczenia techniczne czy producenta?

Chyba większość z nas nie wyobraża już sobie życia bez sprzętu AGD. Dzięki tym urządzeniom przechowywanie żywności, gotowanie, pranie i sprzątanie jest znacznie łatwiejsze i zajmuje o wiele mniej czasu. Niestety, w ostatnim czasie można zauważyć, że tuż po upływie gwarancji lodówka, pralka czy zmywarka szybko się psują, a koszt naprawy często jest nieopłacalny. Czy to działanie celowe?


 

Przypadek czy reguła?

 

Nowoczesne technologie otaczają nas niemal wszędzie – korzystamy z telefonów komórkowych, które nierzadko pełnią również funkcję komputera osobistego, a w pracach domowych wyręcza nas sprzęt AGD. Kolejne praktyczne funkcje wprowadzane w pralkach, zmywarkach czy piekarnikach umożliwiają dłuższe przechowywanie żywności, łatwiejsze czyszczenie urządzenia czy optymalne dozowanie detergentów. Z pewnością zachęcają też one do zmiany starego sprzętu na bardziej nowoczesny. Jak się jednak okazuje, wiele osób kupuje urządzenia AGD nie z chęci skorzystania z tych dogodności, ale z konieczności.

Według badań niemieckich naukowców sprzęt tego typu psuje się po określonym czasie, co najprawdopodobniej jest celowym działaniem producenta. „Celowe postarzanie” co prawda nie zostało całkowicie udowodnione, ale bardzo często zdarza się, że po upływie gwarancji urządzenia te psują się, przy czym uszkodzeniu najczęściej ulega najbardziej kosztowna część. W takich sytuacjach zazwyczaj naprawa pralek czy lodówek jest nieopłacalna, bo za niewiele wyższą kwotę można kupić sprzęt fabrycznie nowy. Problemowi przyglądają się już europejscy urzędnicy, ponieważ częsta wymiana AGD szkodzi nie tylko naszemu portfelowi, ale też środowisku i sprawia, że pojawia się coraz więcej trudnych do utylizacji elektrośmieci.

naprawa pralek

 

Naprawiać czy nie?

 

Wiele osób zastanawia się czy naprawa zmywarek jest opłacalna, skoro wystarczy dołożyć do niej niewielką czasem sumę, aby kupić fabrycznie nowy sprzęt. W tej kwestii najlepiej jest poradzić się fachowca. Specjalista z dużym doświadczenie doskonale wie produkty jakich firm są najbardziej awaryjne, dlatego będzie w stanie podpowiedzieć, czy problem z pralką lub piekarnikiem można rozwiązać na długo, czy też trzeba się liczyć z tym, że usterka zapoczątkuje całą serię kłopotów. Jeśli jednak naprawa lodówek jest którąś z kolejnych, być może lepiej pomyśleć o nowym sprzęcie. Dobry fachowiec po wstępnych oględzinach i zweryfikowaniu przyczyn usterki powinien określić jak dużo kosztować będzie naprawa z uwzględnieniem ceny zakupu ewentualnych części, jakie trzeba będzie wymienić, oraz wynagrodzenia dla specjalisty.

 

 

O czym pamiętać?

 

Warto wiedzieć, że o żywotności sprzętu AGD nierzadko decyduje jego użytkowanie. Nie stosowanie się do instrukcji obsługi – zwłaszcza jeśli chodzi o czyszczenie i konserwację – może spowodować uszkodzenia tego typu urządzeń i sprawić, że konieczna będzie wymiana go na nowy. Aby ograniczyć niepotrzebne wydatki trzeba więc umiejętnie obchodzić się z piekarnikiem, pralką lub zmywarką, a w razie awarii – wezwać sprawdzonego fachowca.

Podobne wpisy: